21 دسامبر 2022 - بر اساس نتایج یک کارآزمایی تصادفی کنترل شده در فنلاند، به نظر نمی رسد پیوند میکروبیوتای مدفوع (FMT) کمکی به کاهش وزن بیمارانی کند که تحت عمل جراحی چاقی قرار می گیرند.

این مطالعه ی کوچک توسط  دکتر Perttu Lahtinen، و همکارانش از بیمارستان مرکزی  Päijät-Häme در لاهتی در فنلاند انجام شد.

جراحی چاقی همچنان موثرترین استراتژی برای درمان چاقی شدید است. با این حال، محققان خاطرنشان کردند که برخی از بیماران پس از جراحی تنها به حداقل کاهش وزن دست می یابند، یا دوباره به وزن سابق خود باز می گردند.

علاقه زیادی به میکروبیوتای روده به عنوان یک هدف بالقوه برای درمان چاقی وجود دارد. نتایجFMT ، از یک اهدا کننده لاغر در درمان چاقی در مدل های موش، امیدوار کننده بوده است.

اما این مطالعه ی فنلاندی، چنین نتیجه ای را تایید نکرد. این مطالعه شامل 41 بزرگسال (71 درصد زن؛ میانگین سنی 48.7 سال) با چاقی شدید (میانگین شاخص توده بدنی 42.5) بود. 21 نفر، FMT را از یک اهدا کننده لاغر دریافت کردند و 20 نفر FMT را از مدفوع خود دریافت کردند (دارونمای اتولوگ). پیوند میکروبیوتای   مدفوع به روش گاستروسکوپی در دوازدهه، 6 ماه قبل از جراحی چاقی انجام شد. سپس بیماران با لاپاروسکوپی تحت عمل جراحی بای پس معده به روشRoux-en-Y ، یا اسلیو گاسترکتومی قرار گرفتند. همه بیماران همچنین تقریباً 4 هفته قبل از عمل از یک رژیم غذایی بسیار کم کالری استفاده کردند.

جراحی چاقی(Bariatric surgery)، منجر به کاهش وزن برابر برای هر دو گروه شد، اما هیچ مزیت اضافه ای از نظر کاهش وزن برای FMT وجود نداشت.

شش ماه پس از تجویز FMT و قبل از انجام عمل جراحی، پیامد اصلی که درصد کاهش وزن کلی بود، در گروه FMT برابر با 4.8٪ (0.001 < P)   و در گروه دارونما برابر با 4.6٪ (0.006 = P)  بود. تفاوت آماری معنی داری بین گروه ها وجود نداشت (تفاوت مطلق، 0.2 درصد).

پس از 18 ماه (12 ماه پس از جراحی)، درصد کاهش وزن کلی  در گروه FMT برابر با 25.3٪ (P <.001)  و در گروه دارونما برابر با 25.2٪ (P <.001) بود- تفاوت مطلق 0.1٪.

محققان گفتند: محدودیت اصلی مطالعه آنها تعداد کم بیماران بود. بهمین دلیل ممکن است این مطالعه برای نشان دادن اثرات جزئی احتمالی FMT بر وزن ناکافی باشد. آنها افزودند که مشخص نیست که آیا حجم نمونه بسیار بزرگتر باعث ایجاد تفاوت بین گروه ها می شود یا خیر.

به گفته محققان، با این وجود، این مطالعه نشان می‌دهد کهFMT ، بر کاهش وزن بیمارانی که تحت عمل جراحی چاقی قرار می‌گیرند، تأثیری ندارد.

این مطالعه توسط کمک های مالی تحقیقاتی دولتی و بنیاد سیگرید جوسلیوس حمایت شد. نویسندگان هیچ رابطه مالی مرتبطی را افشا نکرده اند.

متن کامل این مقاله به صورت آنلاین 16 دسامبر2022 درJAMA Netw Open  منتشر شده است.

منبع:

https://www.medscape.com/viewarticle/985933?src=&icd=login_success_email_match_norm